چه اطلاعاتی باید از دستگاه کرگیری بدانیم؟
نوشته شده توسط : ARMICO

کرگیری یا مغزه گیری بتن، زمانی که یک حفره یا شکلی، مانند استوانه از بتن جدا می کنیم را کرگیری می‌ گویند. در این روش برای کرگیری یا مغزه گیری از بتن تقویت شده یا معمولی به حساب می ‌آید. در ساختار ساختمان ‌ها،بتن نقش به سزایی ایفا می‌ کند؛ زیرا کیفیت آن در ساختار کلی  ساختمان تاثیر دارد. به همین علت برای کسب اطلاعات بیشتر از کیفیت بتن و مرغوبیت آن، آزمایش ‌هایی قبل از بتن‌ ریزی و بعد از بتن ‌ریزی انجام می ‌شود.

کرگیری بتن زمانی انجام می ‌شود که بخواهیم در بتن، مسیری را برای عبور دادن لوله ها، سیم کشی ‌ها،کابل برق و غیره را در بتن ایجاد کنیم. لازم به ذکر است که، برای انجام این کار بایستی با دریل ‌های مخصوص که به آن‌ ها دریل‌ های مکانیکی می ‌گویند؛ انجام ‌شود.

C:\Users\DiaKoSystem\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\کرگیری.jpg

چرا کرگیری بتن را انجام می‌ دهیم؟

در هر پروژه ‌ای که در آن بتن به کار رفته باشد، به افراد و ابزار‌های کرگیری نیز احتیاج است؛ زیرا زمانی که در سازه ‌های بتنی بخواهیم حفره‌ هایی برای کابل‌ کشی،لوله‌ آب، لوله های فاضلاب، سیم تلفن و غیره ایجاد کنیم به ابزار‌های کرگیری  نیز احتیاج داریم.

لازم به ذکر است، در مواقعی که بخواهیم از بتن تست بگیریم، نیاز به نمونه برداری از بتن نیز داریم، که مغزه‌ گیری از بتن انجام می‌ شود؛ که بخشی از بتن را به شکل استوانه از بتن جدا کرده و برای آزمایشگاه ارسال می‌ کنیم؛ سپس آزمایشات لازم بر روی نمونه ارسالی صورت می ‌گیرد. 

عملکرد دستگاه کرگیری بتن چگونه است؟

یکی از سخت ‌ترین مواد شیمیایی شناخته شده الماس است. دستگاه‌ های مغزه‌گیری بتن، از هسته‌ الماسی استفاده می‌ کنند. البته می ‌توان اشاره کرد به دریل‌ هایی که در بازار است،عمدتا فولادی بوده و فقط در نوک انتهایی آن ‌ها از الماس استفاده می ‌شود. به همین علت است که جنس این دریل‌ها، تمام الماس نیست؛ زیرا هزینه‌ ی این نوع دریل ‌ها بسیار زیاد می ‌شود.

این دریل‌ها به سه نوع الکتریکی، بادی و هیدرولیک ساخته می‌ شود. در جدید‌ترین نوع این دریل ‌ها می‌توان اشاره کرد به دریل‌های مدرن، این دستگاه ‌ها  کاملا به صورت خودکار عمل می‌ کنند. بدین ترتیب که با تنظیماتی مشخص شده و کاملا راحت، بر روی دیوار نصب و با یک دور چرخش سیصد و شصت درجه، یک دایره کامل را بر روی بتن ایجاد کرده و سپس جدا می ‌کند. پس از جدا کردن قسمت برش خورده و جدا‌ شده از بتن، مشاهده می‌ کنید که به شکل استوانه است.

دستگاه‌ های دریل می ‌توانند استوانه‌ هایی به قطره 10میلی ‌متر تا 180سانتی ‌متر را برش بزنند.

در نظر داشته باشید که در زمان مغزه ‌گیری، شما نیاز به آب دارید؛ زیرا باعث خنک شدن مته دریل شده و همینطور باعث تمیز شدن ستوه نیز می ‌شود.C:\Users\DiaKoSystem\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\دریل.jpg

در زمان کرگیری و مغزه گیری بتن باید به چه نکاتی توجه کرد ؟

1.کلیه نمونه ‌هایی که گرفته می ‌شود باید عمود بر سطح کرگیری شود.

2.زاویه بین محور طولی و سطح افقی بتن را یادداشت کنید.

3.زمانی که نمونه،عمود بر سطح قائم یا عمود بر سطحدارای خمیدگی باشد؛ باید از نزدیکی وسط عضو انجام بگیرد.

4.باید توجه داشته باشید که نوع بتنی که در کف قرار می ‌گیرد از لحاظ مقاومتی نسبت به بتنی که در سطح قرار می‌گیرد بیشتر است.

5.در نظر داشته باشید که مقاومت بتنی که برای آزمایشگاه ارسال می ‌کنیم، تحت تاثیر مقداری رطوبت نیز می شود.

6.برای بررسی مقاومت بتن نباید تا زمانی که بتن کاملا خشک و سفت نشده از آن نمونه گیری انجام داد.

7.در نظر داشته باشید که در زمان نمونه ‌گیری، اگر نمونه آسیبی دید، از آن استفاده نکنید.

8.توجه داشته باشید که نمونه ‌هایی که از بتن مسلح گرفته شده را اصطلاحا دارای میلگرد هستند، نمی ‌توانید برای آزمایش مقاومت فشاری استفاده نمایید.

کرگیر کار حرفه‌ای انتخاب کنید

مغزه گیری از بتن، نیاز به مهارت و تخصص زیاد دارد. سعی کنید برای انجام صحیح پروژه خود نزد افراد کاربلد بروید و پروژه خود را به دست افراد مبتدی و نابلد نسپارید؛ زیرا هزینه ‌های زیادی برای ما خواهد داشت.

نتیجه گیری

در این مقاله متوجه شدیم که برای انجام کار کرگیری و مغزه گیری از بتن بایستی از مهارت بالا و ابزار های بروز که محاسبات دقیق تری نسبت به دیگر ایزار ها دارند استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت آرمیکو https://armico.ir/ مراجعه کنید.







:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: